Sunday, December 21, 2008

Artikel Kesihatan

CARA MUDAH ATASI STRESS

Stress, biar apapun bentuknya, yg pasti kedtgnnya tidak boleh dihindari..penyelidikan menunjukkan bhw stress harian dan keletihan blh mendorong munculnya sakit kepala, ketegangan otot malahan meningkatkan tekanan darah..stress juga blh membuatkan sistem kekebalan anda menjadi rapuh dan membuatkan anda mudah diserang penyakit..
Tujuh cara mudah untuk menghalau stress agar ia tidak hinggap lama dlm kehidupan anda。

Jalan-jalan
Dgn bersukan, fikiran dan tubuh akn menjadi segar kembali..ttpi anda tak perlu masa dan wang yg byk di gym utk bersukan..berjalan 10 minit shj sudah cukup utk meletihkan anda..saat anda bersukan, tubuh akn menghalang hormon stress dr menjalar ke seluruh tubuh..sekiranya stress tlh menjalar ke seluruh tubuh dan melebihinya, badan akn bertindak dgn 2 cara: melwn atau membiarknnya.

Menelefon teman
Pernah anda berasa lega setelah anda berbual2 dgn kwn baikmu? Itu adlh bukti bhw mpyi kwn utk meluahkn perasaan bagus utk kesihatan..kerana ini meningkatkan semangat utk terus hidup..kajian jg membuktikn mpyi kwn baik dlm membantu anda menurunkn tekanan drh, ketegangan, kerunsingan dan yg plg penting boleh membuatkn anda kembali ketawa..dorongan dan semangat yg diberikan mampu membuatkn anda lebih bertenaga.

Kurangkan kafein
Kalau anda tlh mpyi tabiat minum 4 hingga 5 cawan kopi setiap pg, lbh baik anda hentikn atau kurangkn kafein yg terkandung dlm kopi yg anda ambil yg sebnrnya blh meningkatkn tknn drh dan menmbh pengeluaran hormon adrenalin, sejenis hormon stress..selain itu, kehadiran kafein yg berlbhn blh menyebabkn bdn kita memberi respon yg agk berlbh2..mgkn benda itu tak lah stress mane pun tapi disbbkn ransangan kafein ditmbh hormon stress yg dihasilkn, kita dh jd mcm tak betul, mereng semcm je..
Luangkan masa 10 minit
Walau sesibuk mane pun anda, tak kiralah anda ini polis ke, doktor bedah ke ataupun suri rumahtangga yg terpaksa berkejar ke sana sini menguruskan anak, luangkn masa utk diri anda sendiri utk mengembalikn keyakinan..mmg 10 minit yg anda luangkn itu tidak akn mengubah masalah dunia tapi ia mampu memberikn anda ketenangan dan rileks..habiskn waktu itu utk benda yg bnr2 anda ingin lakukan: tidur, berenang, atau mgkn shj mandi air panas, ikut lah mane satu pilihan anda.

Ketawa bersama
Walaupun seberat mane pun masalah yg anda tanggung, ketawalah krn ia dpt mengurangkn beban yg sdg dipikul skrg..mmg ada yg kata, mcm mane sy nk ketawa di saat sepatutnya sy meratap pilu, tapi tak salahnya kalau kita tersenyum ataupun ketawa mengenang kembali saat2 indah yg pernah dtg dlm hidup..ketawa serta lawak blh menyebabkn anda terlupa masalah anda walaupun utk seketika..malah, ketawa jg blh meransang pengeluaran hormon beta endorphin iaitu hormon yg sama dikeluarkn ketika kita bersenam..malah, hormon ini jg membantu anda lbh yakin dan mampu melindungi sistem imunisasi anda.

Urutan
Kalau anda stress, bahu dan otot di sekitar leher akn menjadi tegang..jk otot tegang terlalu lama, aliran drh akn menjadi kurang..akibatnya otak kita tak blh bernafas dan akhirnya akn sakit..sbb itulah urutan sgt membantu dlm menghilangkn ketegangan pd otot, meningkatkn thp emosi dan membiarkn drh mengalir dgn lbh lancar..beta endorphin pun dpt dilepaskn melalui amalan berurut dan itu membuatkn kita lbh rileks.

Tahu batasan
Akhir sekali, anda mesti tahu batas..tahu setakat mana kemampuan anda..anda harus sedar ada benda yg tak mampu anda lakukan seorg diri..catat perkara yg bnr2 harus anda kerjakan dan yg mana harus dijlnkan bersama..dgn cara ini anda akn terasa yg beban yg sdg anda tanggung akn dikongsi oleh org lain dan anda akn terasa lbh sng srta rileks..tak perlu bebankn dgn benda yg bkn di bwh tanggungan anda sbnrnya..ada masa biar org yg lbh pakar mengurusknnya.

Hidup ini cuma sekali..oleh itu, nikmatilah dgn cara yg bijak..jgn biarkn stress menghantui hidup anda..

2 comments:

Yazid Husain said...

wah good info. thanks

fila206 said...

salam..untuk info korang semua je.to yazid, tq sbb sudi baca blog aq yg ngarut tu.hehe..